Net als innovatie en strategie, mag de term insights bij een containerbegrippen-bingo niet ontbreken. Het zijn termen die veel betekenissen hebben, waarvan er niet per se één de juiste is. In deze nieuwsbrief vertellen we je hoe wij tegen insights aankijken en ermee werken. We lieten ons daarbij inspireren door de design firm THRIVE.
Zij beschrijven een insight als een fundamentele waarheid, die dingen blootlegt en daarmee een andere, nieuwe blik op zaken werpt. Een goede insight zorgt ervoor dat je je klanten in een nieuw licht kunt zien en echt zicht hebt op wat hun onderliggende motivaties zijn.
👎 Wat is een insight niet (en wordt het wel vaak mee verward)
- Data – in welke vorm dan ook – maken nog geen insight. Door al jouw data te analyseren kun je een insight blootleggen, dat dan weer wel.
- Een observatie? Ook geen insight. Het is het vaststellen van een een feit, maar mist het waarom. De motivatie waarom klanten doen wat ze doen.
- Weten wat een klant wil of nodig heeft. Supernuttig en bruikbaar. Maar again, ook geen insight op basis waarvan je een heel nieuw product of dienst gaat bouwen. Daarvoor moet je toch meer weten over waarom ze dat willen.
🖐 Vijf principes waar een goede insight aan moet voldoen…
…zodat het echt een vertrekpunt is voor betekenisvolle waardeproposities en innovaties.
- Set the scene: beschrijf de context waarbinnen jouw insight plaatsvindt.
- Ga vervolgens op zoek naar waar het schuurt. Welke barrières ervaren jouw klanten, tegen welke dilemma’s lopen ze aan?
- Begrijp het waarom. Waarom doet of wil jouw klant iets, wat is diens Job-to-be-Done?
- Leg daarna onderliggende motivaties bloot. Wat gaat jouw klant nu echt in beweging brengen?
- Beschrijf tot slot wat de desired end-state is. Hoe ziet en voelt de ideale wereld?
👌 En de three sentence rule om een insight goed op papier te zetten
Wanneer je met deze drie zinnen werkt, kun je eigenlijk niet anders dan een goede insight op papier zetten. En als je bovenste principes in gedachten houdt, moet dat een eitje zijn.
- De eerste zin luidt ‘Describe the current situation and the incumbent consumer behavior’. Hiermee beschrijf je de huidige situatie en huidig (‘ongewenst’) gedrag van jouw klant of eindgebruiker.
- De tweede zin is ‘Describe the dilemma the consumer has and articulate why this is frustration in their life’. Wat is diens dilemma en waarom is dit een frustratie?
- Je sluit af met ‘Describe the consumer’s desired end-state and their ideal situation‘. Deze derde zin gaat over het gewenste eindpunt, de ideale situatie voor de klant.
Schrijf in de ik-vorm. Dus vanuit de klant. En houd het simpel (er hoeft nog niets verkocht te worden 😉).