Blikjes, overal blikjes

22/01/2024 Public Design, Public Design Wiel

ONZE BLIK OP HET BLIKJESPROBLEEM

Kapotte vuilniszakken, afval op straat en storingen bij de blikjesmachines. Je herkent het misschien wel… Nog niet alles gaat goed na de invoering van statiegeld op blikjes. Bij Perspective werken we natuurlijk vaker aan maatschappelijke uitdagingen. Dus toen we om ons heen alle reacties hoorden over de blikjes, begonnen onze handen als vanzelfsprekend te jeuken om – als de BLIKsem* – aan de slag te gaan.

Maar waar te beginnen? Met behulp van de Public Design-methodiek hebben we dit initiatief vormgegeven. En hebben we samen met verschillende betrokkenen, experts en relaties het probleem beter in kaart gebracht. Om vervolgens na te denken over hoe het inleveren van blikjes beter kan. Een mooi, superinteressant en leerzaam traject waar we heel trots op zijn. En waar we je in deze blog graag meer over vertellen!

*Ja, wen er maar aan, deze hele blog staat vol met blikjes-‘puns’ 😇

Hoe zijn we te werk gegaan?

Onze big hairy audicious goal was om ervoor te zorgen dat 100% van de blikjes wordt ingeleverd, zonder gedoe. En dat is inderdaad nogal wat. Maar soms moet je iets groots aanpakken. Dus zonder blikken of blozen: wij dagen onszelf nu eenmaal graag uit!

Bij het stellen van zo’n ambitieus doel hoort natuurlijk een duidelijk plan. De Public Design-methodiek hielp ons op weg:

  1. Het is altijd belangrijk om te beginnen met desk research: wat is er nu precies aan de hand? Wat is het probleem met blikjes?
  2. Die insights hebben we aangevuld met gesprekken met stakeholders. We zijn de straat op gegaan om te praten met mensen die direct met het rondslingeren of inleveren van blikjes te maken hebben. Zoals afvalreinigingsmedewerkers: “We moeten meer vegen door al die vuilniszakken die voor blikjes worden opengescheurd.” En supermarktmedewerkers: “Er zijn gewoon personen die 400 blikjes komen inleveren! 400!”. Ook hebben we andere enthousiastelingen gesproken die zich net als wij inzetten voor het blikprobleem 💪
  3. Al deze kennis kwam samen in een creatieve, energieke en interactieve sessie met tien van onze relaties en opdrachtgevers. Tijdens de sessie hebben we samen verschillende oplossingen uitgedacht.
  4. Last but not least: we delen onze kennis en visie met relevante partijen die erop door kunnen pakken! 🫵

Het Public Design Wiel

Met een blik op de toekomst

Tijdens de desk research, de interviews en de sessie kwamen veel interessante punten naar voren. De belangrijkste eye-, eh correctie, blikopeners:

  • Allereerst is het heel leerzaam om in een wereld zoals dat van het blikjesprobleem te duiken. We hebben inspirerende mensen gesproken, veel geleerd over blikjes (zo hebben we bijv. geleerd dat de consumptie van blikjes in Nederland veel hoger is dan dat van plastic flesjes: 1,5 miljard flesjes tegenover 2,5 miljard blikjes 😮) en kijken met een nieuwe ‘blik’ naar onze omgeving.
  • Zo ontdekten we dat verzamelaars (de personen die blikjes verzamelen in de openbare omgeving) een belangrijke rol spelen. En dat zij meer waardering verdienen voor het verzamelwerk dan dat ze nu krijgen.
  • Wij geloven dan ook dat de meest waardevolle oplossingen verzamelaars helpen om (makkelijker) blikjes in te leveren. Door de verzamelaar in te zetten voor het inleveren van blikjes en hun inzet te waarderen, zetten we als maatschappij verzamelaars in een positief daglicht. En zijn we van die rondzwervende blikjes af.
  • Gedurende het project liepen we tegen mooie oplossingen aan die al door anderen waren bedacht. Ook kwamen er tijdens de sessie nog nieuwe ideeën naar voren:
    • Een app waarin je kunt aangeven dat je blikjes hebt die de verzamelaars kunnen halen. Een soort Uber voor blikjes. RecycleRide voor ieders gemak!
    • En hoe handig is het om op Google Maps te kunnen zien waar je blikjes kunt inleveren, hoe lang de rij is en of het inleverapparaat werkzaam is.
  • De laatste mooie learningzowel de deelnemers aan de sessie als wijzelf vonden het allemaal heerlijk om eens met een concreet probleem aan de gang te gaan (hoe leuk we ons ‘gewone’ werk ook vinden). Het is mooi om te zien wat er gebeurt als een groep professionals samenkomt om zich in te zetten voor de maatschappij: “Bizar om te zien wat je in twee uur tijd al voor elkaar kunt krijgen!”. 

Wij danken jullie: Annick  (PGGM) , Benjamin  (Vereniging Eigen Huis) ,  Eline  (ABN Amro) , Floyd  (Eneco) , Iris  (VodafoneZiggo) , Maarten  (PostNL) , Marlijn  (PGGM) , Maxime  (ABN Amro) , Nick  ( Currence) en Rowan  (Verenging Eigen Huis) dan ook voor jullie energie, frisse blikken, kennis, creativiteit en inzet tijdens deze sessie 🙌. We willen ook de Zwerfinator , de afvalreinigingsmedewerkers op de Dam, de AH Operations Manager en alle consumenten die we hebben gesproken bedanken!

Public Design in de praktijk

Nog meer blikken op blikjes?

Wij zijn zeker niet de enigen die hun blik op blikjes hebben gericht. We hebben zelf veel informatie gehaald uit onderstaande initiatieven, artikelen en onderzoeken.

  • We zijn in gesprek gegaan met Dirk de Groot, beter bekend als de Zwerfinator. Dirk verzamelt en analyseert zwerfafval. En heeft er daardoor ook een unieke blik op. Op zijn website kan je meer lezen over zijn bevindingen!
  • I&O research heeft een onderzoek gedaan naar statiegeld op blik. Waarom leveren mensen hun blikjes niet in? En wat zijn de redenen om het wel te doen?
  • Hou de AFI do-tank in de gaten. Pablo en Antonius hebben een statiegeldbak ontworpen. Een mooi initiatief waar consumenten blikjes kunnen achterlaten en verzamelaars deze er makkelijk uit kunnen halen. De pilot draait momenteel in het Westerpark in Amsterdam.
  • Een interessant artikel van NOS waar zij in duidelijke taal alle ontwikkelingen en problemen op een rijtje zetten. In het bericht gaan ze onder andere dieper in op problemen bij het inleveren.
  • StatieHeld zijn recyclebakken waar men gelijk geld op hun rekening gestort krijgt. Een interessant initiatief waarmee het probleem van meerdere statiegeldbonnetjes wordt opgelost.

Contact

Kunnen we je ergens mee helpen? Wil je vrijblijvend sparren of gewoon iets meer weten over onze aanpak? Bel ons op 020-7774071 of plan een kennismaking (15 min call) met ons in. Je kunt ons natuurlijk ook een mail sturen.