Even voorstellen: onze inclusieve persona's

05/06/2024 Public Design, Public Design Wiel

HALLO FRANCIS, DEMI, CAMIEL EN INES 👋

Digitale toegankelijkheid en inclusie is een onderwerp waar wij ons bij Perspective alweer een tijd flink mee bezighouden. Wij vinden dat iedereen toegang moet hebben tot jouw (digitale) diensten en deze zelfstandig moet kunnen gebruiken, ongeacht de capaciteiten, beperkingen of achtergrond van de gebruiker.

Gelukkig zien we dat steeds meer organisaties het belang hiervan gaan inzien. En om nog meer mensen op weg te helpen met digitale toegankelijkheid en inclusie hebben we iets bedacht. …🥁… Onze Toolkit: Digitale Toegankelijkheid & Inclusie

Dus wil jij leren hoe je rekening kunt houden met digitale toegankelijkheid en inclusie bij innovatietrajecten? Of wil je jouw collega’s nog beter doordringen van het belang van digitale toegankelijkheid en inclusie? Je kunt de Toolkit meteen aanvragen via onderstaande knop. Zo kun je direct aan de slag!

Team Perspective

Toolkit Digitale Toegankelijkheid & Inclusie

De kern van de Toolkit zijn onze inclusieve persona’s. Werken met persona’s helpt je bij het verplaatsen in jouw eindgebruiker. Als je inclusief gaat werken is dit natuurlijk zeer belangrijk. Zonder zoiets als inclusieve persona’s is het echter lastig om iedereen goed op je netvlies te hebben.

We merkten bijvoorbeeld dat sommige beperkingen makkelijker ‘aandacht’ krijgen dan anderen, bijvoorbeeld omdat ze beter zichtbaar zijn. Je merkt nu eenmaal sneller op dat iemand blind is dan dat iemand moeite heeft met lezen.

Onze persona’s zijn daarom opgebouwd rondom vier kernmerken die er mogelijk aan bijdragen dat iemand digitale beperkingen ervaart: fysiek, cognitief, digitaal en identiteit.

Even voorstellen: onze Inclusieve Persona’s

  • Er zijn allerlei fysieke beperkingen die maken dat websites, apps en andere digitale diensten niet goed toegankelijk of te bedienen zijn. Francis is slechtziend en samen met Flynn en Fabrice staan ze klaar om jou na te laten denken over alles wat met fysieke beperkingen te maken heeft.
  • Ook cognitieve beperkingen kunnen drempels opwerpen in de digitale wereld. Camiel helpt jou om je in te leven in mensen met een cognitieve beperking of drempel, net als Charly en Casey.
  • Soms kunnen mensen digitaal minder goed meekomen omdat ze digitale vaardigheden missen of omdat ze niet over de juiste middelen beschikken. Wist je bijvoorbeeld dat zo’n 17% van de Nederlanders geen toegang heeft tot een laptop of tablet? Demi, Deon en Dylan zijn onze personificaties van deze groep.
  • De laatste groep gaat over identiteit en inclusie, of je je gezien en gehoord voelt. Want bijvoorbeeld iemands culturele achtergrond of identiteit kunnen ervoor zorgen dat iemand zich niet herkent in beeld of tekst en zich daardoor minder welkom of begrepen voelt. Met Innes, Ibis en Ivy hebben we deze groep tot leven gebracht.

Andere tools in de Toolkit

In de Toolkit vind je niet alleen persona’s, maar ook andere tools die je helpen om eindgebruikers met een beperking te betrekken bij jouw ontwikkel- en verbetertrajecten.

🖼️ Canvassen We hebben een set canvassen ontwikkeld specifiek rondom de persona’s. Zo heeft ieder persona diens eigen Empathie Canvas waarmee je de persona beter leert kennen. En het POUR(W) canvas helpt je gestructureerd in kaart te brengen hoe jouw (digitale) product of dienst scoort op digitale toegankelijkheid en inclusie.

🧰 Simulatietools Met simulatietools kun je zelf de drempels van de eindgebruiker ervaren. Zo heb je tools die oogaandoeningen nabootsen, je laten zien hoe je een website beleeft als je ADHD hebt of je de ervaring geven van iemand met Parkinson. Inleven in jouw doelgroep wordt zo weer een stukje makkelijker.

📋 Inspiratie Verder vind je in de Toolkit een checklist voor inclusief onderzoek, inspirerende video’s en verwijzen we door naar allerlei artikelen en websites.

Verder verdiepen?

Naast alle info in onze Toolkit, hebben we nog een lijstje met handige tips en tools.

  • Interesse in feiten en cijfers over het aantal mensen met een beperking? Lees dan vooral deze to-the-point blog.
  • Weet je niet waar je moet beginnen? Dan is misschien de wegwijzer van de digitale overheid iets voor jou. De wegwijzer helpt je informatie en hulpmiddelen te vinden voor jouw uitdagingen rondom digitale toegankelijkheid en inclusie.
  • We hebben als team onlangs vrijwilligerswerk gedaan bij NL Cares. We zijn langs geweest bij mensen met een psychische en/of psychosociale kwetsbaarheid. Daar merkten we weer hoe waardevol het is om buiten je eigen ‘bubbel’ treden. We hebben veel mooie gesprekken gevoerd tijdens ons bezoek. Ook doen? Kijk dan op de website van NL Cares.
  • Meer weten over hoe jij aan de slag kunt met digitale toegankelijkheid en inclusie? Plan een meeting met onze eigen Renske

Contact

Kunnen we je ergens mee helpen? Wil je vrijblijvend sparren of gewoon iets meer weten over onze aanpak? Bel ons op 020-7774071 of plan een kennismaking (15 min call) met ons in. Je kunt ons natuurlijk ook een mail sturen.