…vs. User Stories vs. Use Cases? Een hoop termen die je nog weleens om de oren kunnen vliegen. Maar wat is nu wat? Daarom de belangrijkste kenmerken op een rij:
♽ De Customer Lifecycle beslaat de hele periode dat jouw klant een relatie heeft met jouw organisatie. Het is een ‘hoogover’ weergave van het allereerste moment dat je in beeld komt totdat een klant weer afscheid neemt. De Customer Lifecycle kun je zien als een aaneenschakeling van verschillende customer journeys.
🗺 Een Customer Journey beschrijft een specifiek proces of levensgebeurtenis vanuit klantperspectief. Aan de hand van verschillende fases worden klantervaringen in kaart gebracht. Welke touch points zijn er per fase, wat zijn pleasure en pain points en hoe voelt een klant zich daarbij (emotiecurve). Door dit vast te leggen op een Customer Journey Map wordt inzichtelijk waar verbeterkansen liggen.
💬 Net als journeys beschrijven User Stories en Use Cases ‘iets’ wat een eindgebruiker (of klant) moet of wil doen. Maar ze dienen elk een ander doel en worden op een andere manier uitgewerkt. User Stories en Use Cases vinden beide hun oorsprong in software-ontwikkeling.
- Een User Story is een beknopte beschrijving van een ‘need’ die bijvoorbeeld door een app of een website moet worden vervuld en is opgebouwd uit een aantal vaste elementen: “Als een … (voor wie), wil ik … (intentie eindgebruiker), zodat … (het op te lossen probleem)”. User Stories zijn vooral bedoeld als startpunt en om richting te geven bij een ontwikkelproces, en gaan bewust niet erg in detail.
- Use Cases zijn juist wel gedetailleerd en leggen alle interacties vast die een eindgebruiker heeft met o.a. een app of website bij het uitvoeren van een ’taak’. Dit dient vaak als startpunt voor een functioneel ontwerp.