Business Model Canvas

18/06/2020 Business Design, Business Model Canvas, Templates

“The secret to modelling is not being perfect. It is having something people can identify to in a second”, is een beroemde quote van modeontwerper Karl Lagerfeld. Hij had het vast niet over businessmodellen, maar de uitspraak is hierop net zo toepasselijk: een sterk businessmodel draait om de eindgebruiker, is continu in beweging en bovenal niet perfect. Een speelse tool waarmee je op een overzichtelijke manier je bedrijf(smodel) in kaart kan brengen, is het Business Model Canvas (BMC).

Het canvas geeft weer hoe een bedrijf waarde creëert, levert en vasthoudt. In combinatie met het Value Proposition Canvas (VPC) helpt het BMC om de drie belangrijkste bouwstenen van een project scherp voor ogen te blijven houden: de aantrekkelijkheid van de waardepropositie, de haalbaarheid van het verdienmodel en de maakbaarheid van het product of de dienst. De inzetbaarheid van beide canvassen in Business Designtrajecten hebben wij onlangs in een Masterclass met Carola Verschoor ge(her)formuleerd. Zij is een autoriteit op het gebied van bedrijfsinnovatie en schreef het boek Change Ahead (moet je lezen!).

Op zoek naar de ideale sparringpartner? Van kick-off tot launch helpt het Business Model Canvas je om ideeën vorm te geven, aan te passen en te valideren. Opnieuw en opnieuw. In deze nieuwsbrief vertellen we hoe je er zelf mee aan de slag kan en delen we tips en tools.

Staff picks

Er zijn genoeg experts die ons inspireren en we delen hun tips graag met je:

  • Alexander Osterwalder is (mede)bedenker van het BMC en co-founder van Strategyzer: een platform vol informatie rondom onder andere de toepassing van de canvassen.
  • Wil je meer weten over het boek The Invincible Company? Op de YouTube pagina van Strategyzer vertelt Alexander Osterwalder je er zelf over en vind je nog veel meer interessants!
  • Lekker lezen? Een goed boek om je meer te verdiepen in effectief innoveren is The Corporate Startup.
  • Vizologi biedt een rijk aan voorbeelden en is de perfecte bron voor ingevulde canvassen van veel bekende corporates.
  • Kijk je liever dan dat je leest? In deze video legt Osterwalder het BMC in slechts drie en een halve minuut uit.
  • Een heldere uitleg, maar dan in het Vlaams wordt gegeven in deze video, waarin wordt verteld hoe je zelf met het BMC aan de slag kan.
  • Een erg inspirerend en leuk voorbeeld van een goede toepassing van het BMC is dat van LEGO. Je bekijkt ‘m hier.
  • Een fijne luistertip is de podcast Design for Business. De meest uiteenlopende gasten praten over de rol van design binnen complexe organisaties bij het nemen van beslissingen, productontwikkeling en meer.
  • Niet gratis, maar wel een aanrader zijn de trainingen van IDEO.

 

Handige templates

Er zijn voldoende digitale templates van het Business Model Canvas beschikbaar en we delen er twee met je. Ze zijn handig in gebruik en je kan er direct zelf mee aan de slag.

  • Strategyzer heeft het Business Model Canvas strak vormgegeven in online whiteboardtool Miro. Nadat je een account hebt aangemaakt, vind je ‘m eenvoudig onder de standaardtemplates van het programma. Een voorbeeldcanvas kan je hier bekijken!
  • Online whiteboardtool MURAL heeft een volledige sessie rondom het Business Model Canvas uitgewerkt, waarin je samen met je team de stappen kan doorlopen.

Aan de slag met het BMC

Er geldt een aantal basisregels wanneer je met het Business Model Canvas aan de slag gaat:

  • Getting started is more important than being right: je hoeft niet eerst alles op een rijtje te hebben om te beginnen, het canvas helpt je daar juist bij.
  • Een eenvoudige truc om de indeling van het canvas te onthouden, is het tekenen van twee H’s, waarbij het horizontale lijntje van de eerste H tussen ‘key activities’ en ‘key resources’ loopt en dat van de tweede H tussen ‘customer relationships’ en ‘channels’.
  • Hanteer het KISS-principe: Keep it simple, stupid! Schrijf de vlakken niet bomvol, maar kies steeds de 1 à 2 sterkste elementen die je belangrijk vindt. Less is more.
  • Lees het canvas op zijn Arabisch, van rechts naar links dus: je begint bij de eindgebruiker. Voor de invulling hiervan gebruik je het Value Proposition Canvas.
  • Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Vergeet niet dat er heel veel voorbeelden van goede businessmodellen. Leer van fouten en successen: kijk waar anderen zijn gepivot, geslaagd of faliekant de mist in zijn gegaan.
  • En bovenal, blijf in beweging. Het Business Model Canvas is een levend document, dat zich continu ontwikkelt. Create, deliver, capture & repeat!

Kunnen we je helpen?

We helpen jou en je team met alle plezier bij het faciliteren van een sessie om samen het Business Model Canvas van jouw bedrijf in te vullen. Liever eerst zelf aan de slag? Vul het canvas zelfstandig met je team in, dan nemen we ‘m vervolgens samen onder de loep.

Contact

Kunnen we je ergens mee helpen? Wil je vrijblijvend sparren of gewoon iets meer weten over onze aanpak? Bel ons op 020-7774071 of plan een kennismaking (15 min call) met ons in. Je kunt ons natuurlijk ook een mail sturen.