“The secret to modelling is not being perfect. It is having something people can identify to in a second”, is een beroemde quote van modeontwerper Karl Lagerfeld. Hij had het vast niet over businessmodellen, maar de uitspraak is hierop net zo toepasselijk: een sterk businessmodel draait om de eindgebruiker, is continu in beweging en bovenal niet perfect. Een speelse tool waarmee je op een overzichtelijke manier je bedrijf(smodel) in kaart kan brengen, is het Business Model Canvas (BMC).
Het canvas geeft weer hoe een bedrijf waarde creëert, levert en vasthoudt. In combinatie met het Value Proposition Canvas (VPC) helpt het BMC om de drie belangrijkste bouwstenen van een project scherp voor ogen te blijven houden: de aantrekkelijkheid van de waardepropositie, de haalbaarheid van het verdienmodel en de maakbaarheid van het product of de dienst. De inzetbaarheid van beide canvassen in Business Designtrajecten hebben wij onlangs in een Masterclass met Carola Verschoor ge(her)formuleerd. Zij is een autoriteit op het gebied van bedrijfsinnovatie en schreef het boek Change Ahead (moet je lezen!).
Op zoek naar de ideale sparringpartner? Van kick-off tot launch helpt het Business Model Canvas je om ideeën vorm te geven, aan te passen en te valideren. Opnieuw en opnieuw. In deze nieuwsbrief vertellen we hoe je er zelf mee aan de slag kan en delen we tips en tools.