🎙️ Koop nu je tickets voor het Human Centered Design Festival 2025 | Thema Gedrag

Tickets

WAT WE KUNNEN LEREN VAN BLOKKER

14/01/2025 Business Design, Maturity Model

Het faillissement van Blokker markeert niet alleen het einde van een iconische winkelketen, maar biedt ook een moment van reflectie voor andere organisaties. Zelfs een instituut als Blokker kan struikelen wanneer het bedrijfsmodel niet met de tijd meegaat. De opkomst van goedkopere concurrenten zoals Action, het vernieuwende assortiment van Hema en de voorsprong van online spelers als Bol.com zorgden ervoor dat Blokker zijn relevantie verloor.

 

En daar zijn waardevolle lessen uit te trekken: het belang van tijdig inspelen op veranderende marktomstandigheden, het herkennen van nieuwe concurrenten en het durven vernieuwen van het bedrijfsmodel.

Maar hoe voorkom je dat een organisatie hetzelfde lot ondergaat als Blokker? Als je ons een beetje kent dan weet je dat we daar ‘Business Design’ op zullen antwoorden. Want daarmee houd je scherp dat wat je doet wenselijk, levensvatbaar en haalbaar is. En om organisaties te helpen om inzicht te krijgen in hoe ‘volwassen’ ze zijn op het gebied van Business Design hebben we het Business Design Maturity model ontwikkeld. Onlangs publiceerden wij hierover een artikel op Frankwatching. Moet je zeker lezen, net als deze nieuwsbrief natuurlijk! Scroll sowieso even helemaal naar beneden, want daar vind je een fantastische aankondiging 😄

Team Perspective

Business Design Maturity Model

Eerst een korte toelichting op het Business Design Maturity Model voordat we verder de case van Blokker induiken. In ons artikel introduceren we het model als volgt:

“Werken volgens de principes van Business Design betekent dat je jezelf bij het ontwikkelen en onderhouden van producten en diensten continu moet afvragen of ze wenselijk, levensvatbaar en haalbaar zijn. En daarvoor moeten deze principes binnen de gehele organisatie geïntegreerd zijn. Dat voor elkaar krijgen is een hele klus. Het Business Design Maturity Model is een eerste stap om dit gesprek binnen jouw organisatie af te trappen. Ook kun je met behulp van het model kijken waar je nu staat en zie je waar jouw organisatie nog stappen moet nemen.”

 

Voornamelijk de wenselijkheid leek bij Blokker het knelpunt te zijn. De manier waarop zij zichzelf positioneerden en hun producten aan de man probeerden te brengen pasten niet meer bij wat consumenten tegenwoordig willen.

  • Veranderend consumentengedrag: Consumenten schakelden massaal over naar online shoppen. Blokker bleef echter vasthouden aan zijn traditionele winkelformule, wat niet langer aansloot bij de behoeften van moderne klanten.
  • Geen duidelijke doelgroep: Terwijl concurrenten zoals Action en Bol.com zich specifiek richtten op respectievelijk budgetkopers en online shoppers, bleef Blokker worstelen met een onduidelijke positionering. Het probeerde een breed publiek aan te spreken, zonder echt waarde te creëren voor een specifieke groep.
  • Verouderde merkidentiteit: Het merk Blokker werd geassocieerd met een gedateerde winkelervaring. Jongere generaties zagen het niet als relevant of aantrekkelijk. De moderniseringspogingen kwamen te laat en waren onvoldoende om dit beeld te veranderen. Een transformatie die bijvoorbeeld Hema wél succesvol wist door te voeren.

Blokker verloor hierdoor de connectie met klanten en kon niet langer voldoen aan de verwachtingen van de markt.

Verder verdiepen in Business Design

Natuurlijk is er nog veel meer te leren over Business Design!

  • Dus nogmaals: lees vooral ons artikel over het Business Design Maturity Model (en houd je ogen open voor deel 2).
  • In onze podcast Business Design Talks verkennen Sabine en Markus diverse onderwerpen zoals bedrijfsstrategie, innovatie, klantgericht denken en creatieve processen. Ze doen dit samen met interessante gasten, pioniers in BusinessDesign en aanverwante disciplines.
  • Zelf aan de slag gaan met Business Design? Download dan hier de BusinessDesign Kit met een veelvoud aan canvassen die je kunt inzetten. Van een eerste verkenning van een probleem tot het toetsen van jouw waardepropositie. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een canvas voor.
  • Ook geven we de Business Design Mastercourse waarin je met verschillende tools aan de slag gaat om Business Design beter te begrijpen en verder te brengen in jouw organisatie.

Contact

Kunnen we je ergens mee helpen? Wil je vrijblijvend sparren of gewoon iets meer weten over onze aanpak? Bel ons op 020-7774071 of plan een kennismaking (15 min call) met ons in. Je kunt ons natuurlijk ook een mail sturen.