Het faillissement van Blokker markeert niet alleen het einde van een iconische winkelketen, maar biedt ook een moment van reflectie voor andere organisaties. Zelfs een instituut als Blokker kan struikelen wanneer het bedrijfsmodel niet met de tijd meegaat. De opkomst van goedkopere concurrenten zoals Action, het vernieuwende assortiment van Hema en de voorsprong van online spelers als Bol.com zorgden ervoor dat Blokker zijn relevantie verloor.
En daar zijn waardevolle lessen uit te trekken: het belang van tijdig inspelen op veranderende marktomstandigheden, het herkennen van nieuwe concurrenten en het durven vernieuwen van het bedrijfsmodel.
Maar hoe voorkom je dat een organisatie hetzelfde lot ondergaat als Blokker? Als je ons een beetje kent dan weet je dat we daar ‘Business Design’ op zullen antwoorden. Want daarmee houd je scherp dat wat je doet wenselijk, levensvatbaar en haalbaar is. En om organisaties te helpen om inzicht te krijgen in hoe ‘volwassen’ ze zijn op het gebied van Business Design hebben we het Business Design Maturity model ontwikkeld. Onlangs publiceerden wij hierover een artikel op Frankwatching. Moet je zeker lezen, net als deze nieuwsbrief natuurlijk! Scroll sowieso even helemaal naar beneden, want daar vind je een fantastische aankondiging 😄
Team Perspective