ResearchOps

16/02/2023 Design Research, ResearchOps

Bij organisaties als  VodafoneZiggo, ABN AMRO, Booking.com, Adidas en IKEA wordt al langer gewerkt met ResearchOps. En ook bij Perspective zijn we helemaal ’team ResearchOps’. Maar wat bedoelen we daar nu eigenlijk precies mee? En waarom zijn we er zo enthousiast over?

In het kort: binnen disciplines als IT en Design wordt het werken met Ops al veel langer succesvol toegepast (namelijk DevOps & DesignOps). Want werken met Ops – kort voor operations – zorgt ervoor dat je het wiel niet steeds opnieuw hoeft uit te vinden. Door processen te standaardiseren en te harmoniseren én door ze toegankelijk te maken voor iedereen binnen jouw organisatie. Met als resultaat dat iedereen ermee aan de slag kan.

Binnen klantgerichte organisaties groeit de behoefte aan insights en het schaalbaar maken van onderzoeksactiviteiten. ResearchOps bieden een uitkomst: elk team kan zelf aan de slag! Dus waar wacht jij nog op?

Definition ResearchOps

Drie doelen

Met Ops maak je werk efficiënter en schaalbaar. Het voorkomt dat je onnodig tijd moet besteden aan operationele (bij)zaken. En het zorgt ervoor dat iedereen in de organisatie op een vergelijkbare manier kan werken.

Dat geldt natuurlijk ook voor de researchdiscipline. Doordat teams meer zelf gaan doen verschuift de rol van de customer insights professional steeds meer naar een coachende rol. De belangrijkste doelen van ResearchOps spelen dan ook in op behoeftes die we nu veel bij organisaties zien:

🛠  Operationalisatie Het standaardiseren van researchactiviteiten wat tijd bespaart en ervoor zorgt dat research door verschillende teams op dezelfde manier wordt uitgevoerd.

🤝 Socialisatie Anderen buiten je team gemakkelijker toegang geven tot verkregen inzichten, zodat de uitkomsten breder gedeeld en gedragen kunnen worden.

🎯 Democratisering Het in staat stellen van teams om steeds meer zelf research te doen, wat bijdraagt aan een ‘outside-in’ cultuur: het consequent inbrengen van insigths in de organisatie.

Meer weten?

Veel van het gedachtengoed rondom ResearchOps is afkomstig van de NN Group. Weten waar wij onder anderen onze inspiratie voor ResearchOps vandaan hebben gehaald? In deze lijst staan de beste artikelen en tips:

  • Hier vind je een uitgebreid artikel (of handboek zoals ze het zelf noemen) over de principes en ontwikkeling van DesignOps!
  • Dit artikel legt nog eens goed de ‘why‘ van ResearchOps uit en vult dat aan met veel interessante grafieken, plaatjes en links naar nog meer leesvoer.
  • Begrijpen hoe ResearchOps in de praktijk wordt gebruikt? Lees dan deze leuke voorbeelden van drie verschillende bedrijven.
  • Deze twee artikelen van de NN Group vertellen je hoe je zelf Ops kunt implementeren: Drie stappen om van start te gaan en een algemene guide met goede tips
  • n september 2022 spraken we samen met VodafoneZiggo over ResearchOps op het MIE. Benieuwd naar dat verhaal? Hier vind je de slides.
Bouwstenen ResearchOPS

Zelf aan de slag?

Voor het succesvol uitwerken, vastleggen en implementeren van ResearchOps zijn door de NN Group zes bouwstenen gedefinieerd: Participants, Governance, Knowledge, Tools, Competency en Advocacy. Wil je meer weten over hoe je met Ops en de bouwstenen van start gaat? We hebben hiervoor een Starter KIT ontwikkeld. Deze bestaat uit vier eenvoudige stappen. Zo stel je heldere doelen en kun je direct beginnen.

Wil je meer weten over onze aanpak? Of gewoon meer leren over ResearchOps? Stuur Markus een mailtje.

Starter KIT ResearchOps

Contact

Kunnen we je ergens mee helpen? Wil je vrijblijvend sparren of gewoon iets meer weten over onze aanpak? Bel ons op 020-7774071 of plan een kennismaking (15 min call) met ons in. Je kunt ons natuurlijk ook een mail sturen.