Public Design Wiel

23/06/2022

De mens centraal! Eigenlijk heel voor de hand liggend dat dat het uitgangspunt is bij vraagstukken binnen het publieke domein. Want ‘de mens’ is onderdeel van de vraag en moet straks geholpen zijn met de oplossing. Het is ook ‘de mens’ die de oplossing moet bedenken en maken. Toch blijkt in de dagelijkse praktijk de mens écht centraal stellen vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Want binnen het publieke domein zijn de vraagstukken al snel complex, met een niet duidelijk gedefinieerd probleem en veel verschillende stakeholders die bij de oplossing allemaal hun eigen belangen en ideeën hebben.

Werken met het Public Design Wiel helpt je bij dit soort complexe vraagstukken en stimuleert innovatie binnen de overheid. Werken met het wiel biedt handvatten om de juiste stakeholders en burgers (nog) meer te betrekken bij de ontwikkeling van de diensten en producten en doorbreekt vaste denkpatronen. Het Public Design Wiel is ontwikkeld door Perspective in opdracht van en in co-creatie met de Rijksoverheid (Ministerie van Algemene Zaken).

 

Schematische weergave Public Design Wiel:

Public Design wiel

Public Design is een op design thinking gebaseerde methode. De stapsgewijze aanpak zorgt ervoor dat je begint bij het goed in kaart brengen van de juiste uitdaging om daar vervolgens de best passende oplossing bij te bedenken.

De vijf basisprincipes van Public Design helpen je hierbij. Het begint met actief luisteren naar alle partijen en rekening houden met ieders drijfveren en onderliggende behoeftes. Zo zet je de mens centraal (1). De aanpak is co-creatief (2) en iteratief (3). Gezamenlijk – met alle stakeholders – ontdek je stapsgewijs wat de uitdaging is. Zodra deze goed staat, bouw je – natuurlijk ook weer stapsgewijs en gezamenlijk – aan een oplossing. Ideeën en plannen voor een oplossing worden tastbaar gemaakt. Zo creëer je een gedeeld beeld: met een tastbaar concept (4) wordt duidelijk wat het idee inhoudt en heeft iedereen het over hetzelfde. Bovendien stelt het je in staat je ideeën te toetsen binnen de context waarin het vraagstuk is ontstaan (5).

Inmiddels wordt deze methodiek al geregeld toegepast op veel uitdagende vraagstukken binnen de overheid. En waar in het begin nog weleens wat weerstand kan zijn (Kost het niet te veel tijd en geld? Waar moet ik beginnen? Praten met burgers is spannend!), levert werken volgens het Public Design Wiel en de Public Design principes juist veel op: een oplossing die echt aansluit bij ieders behoefte! En door de intensieve samenwerking tussen de verschillende partijen ontstaat veel energie en nieuwe ideeën, die breed gedragen worden, meer begrip en onderling vertrouwen, en een reductie aan doorlooptijden.

Werken aan de hand van het Public Design Wiel is geschikt voor allerlei overheden: Rijksoverheid, uitvoeringsorganisaties, provincies en gemeenten.

Geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan? Meer informatie over Public Design, de cases, de handreiking en de canvassen vind je op de website van CommunicatieRijk.

Meer weten of een keertje sparren? We gaan graag met je in gesprek! Plan een vrijblijvende afspraak.

Sabine Croes

Partner | Business Designer | You can always call me for: Academy, Public Design & Way of working +31 6 836 964 54 sabine@perspective.amsterdam

Contact

Kunnen we je ergens mee helpen? Wil je vrijblijvend sparren of gewoon iets meer weten over onze Business Design aanpak? Bel ons direct of ons kantoor op 020-7774071. Je kunt ons natuurlijk ook een mail sturen.