LANG, LANG GELEDEN WAS ER EENS...

25/09/2024 B=MAP, behaviour, gedragsbeïnvloeding

Vroeger werden sprookjes ingezet om mensen te leren over gewenst gedrag. Zo laat Roodkapje zien dat je moet oppassen voor vreemden. Pinokkio maakt duidelijk dat je altijd de waarheid moet vertellen. En Goudlokje toont dat je niet aan andermans spullen moet komen. Volg je deze adviezen niet op? Dan word je veranderd in een ezel, opgegeten door een wolf of bestrooid met pek en veren.

Nu doen we dit gelukkig anders. Er zijn vele methoden om mensen te stimuleren om een bepaald gedrag te vertonen. Van nudging en conditionering tot doenvermogen en de theorie van gepland gedrag. Gedragsbeïnvloeding is een hot topic!

Wij zijn al een tijd lang fan van het Fogg Behavior Model. Beter bekend als B=MAP. Je hebt het vast weleens voorbij zien komen. Het laat zien dat er drie vereisten zijn voor gedrag: motivation, ability en een prompt. Wij zijn er enthousiast over, omdat het een praktisch toepasbaar model is dat ook goed in te zetten is tijdens onze projecten. We duiken daarom weer eens in het Fogg Behavior Model en geven we voorbeelden van situaties waar de methode een rol speelt.

Team Perspective

De drie elementen van gedrag

Het Fogg Behavior Model is een krachtig hulpmiddel om gedrag te begrijpen en te beïnvloeden. Het model, ontwikkeld door Dr. B.J. Fogg, geeft inzicht in drie elementen die essentieel zijn voor gedrag en dus gedragsverandering:

Motivation Verwijst naar de wens of behoefte om een bepaalde actie te ondernemen. Onderliggende drijfveren zijn gevoel (plezier/pijn), verwachtingen (hoop/angst) en erbij horen (acceptatie/afwijzing).

Ability Hoe makkelijk of moeilijk het is om een actie uit te voeren. Het houdt rekening met tijd, geld, lichamelijke moeite, mentale inspanning, afwijkingen van de norm en of het in de huidige routine past. Vaak schatten we de ability van anderen hoger in dan deze werkelijk is. Fogg geeft drie manieren om de ability van anderen te verhogen: door het verstrekken van tools, het versimpelen van het benodigde gedrag of het trainen van skills.

Prompt Triggers die gedrag in gang zetten. Zonder vindt gedrag niet plaats. Zelfs niet als de motivation en ability hoog zijn. Prompts kunnen extern zijn, zoals een melding op je telefoon, of intern, zoals een gedachte of gevoel.

Volgens het Fogg Behavior Model is gedrag het resultaat van een balans tussen de drie elementen. Een persoon vertoont een gedrag wanneer er voldoende motivation is, de ability aanwezig is om het gedrag uit te voeren en een prompt op het juiste moment komt. Dit model helpt ons te begrijpen waarom mensen bepaalde dingen doen (of niet doen) en hoe we gedragsverandering kunnen stimuleren door in te spelen op de elementen.

Het is natuurlijk geen toverformule, maar kan zeker helpen bij het vergroten van begrip en het zetten van de eerste stappen naar gedragsverandering.

B=MAP in de praktijk 

 

Het Fogg Behavior Model helpt gedragsverandering te stimuleren. Diverse platformen, programma’s en apps maken gebruik van deze theorie. Er volgen enkele concrete voorbeelden waarbij het model het succes van bepaalde diensten verklaart:

De zomervakantie is net een paar weken voorbij. Grote kans dat je alweer gekeken hebt op Booking.com om alvast plannen te maken voor de volgende vakantie.

  • Booking.com maakt gebruik van urgentie-triggers door aan te geven dat er ‘nog maar twee kamers beschikbaar zijn’ (prompt).
  • Dit zorgt voor angst bij bezoekers dat ze straks misschien niet meer kunnen verblijven bij het hotel van hun voorkeur (motivation).
  • Het eenvoudige boek- en betaalproces maakt het gemakkelijk om de boeking succesvol af te ronden (ability).

Heb je al gespaard voor je volgende vakantie? Diverse Nederlandse banken (waaronder ABN AMRO, ING en Rabobank) bieden een functie in hun app waarbij klanten spaarpotjes kunnen aanmaken.

  • Sparen wordt vergemakkelijkt doordat het eenvoudig is om geld in verschillende potjes te storten (ability).
  • Door middel van een voortgangsbalk zien klanten meteen hoe ver ze zijn met sparen en bij het behalen van een doel krijgt men positieve feedback (motivation).
  • Het overzicht met de spaarpotjes staat op de startscherm van de app. Zo zien klanten elke keer als ze inloggen hoe ze ervoor staan (prompt).

Als we het toch over geld hebben. Elk voorjaar verkondigt de Belastingdienst dat ze de belastingaangifte niet leuker kunnen maken, maar wel makkelijker.

  • De Belastingdienst start een campagne op om belastingbetalers eraan te herinneren hun belastingaangifte op tijd in te dienen (prompt).
  • Doordat veel gegevens vooraf al worden ingevuld, is het steeds eenvoudiger geworden om de belastingaangifte te doen (ability).
  • Belastingbetalers krijgen boetes bij het niet doen van de belastingaangifte en juist voordelen als ze het tijdig doen (motivation).

Verder verdiepen

Er is zoveel meer te vertellen over het Fogg Behavior Model. Sowieso vinden wij gedragsbeïnvloeding in het algemeen een fascinerend onderwerp. Daarom hebben we nog een paar interessante tips voor jullie:

  • Je helemaal verdiepen in het Fogg Behavior Model? Krijg op deze website een nog uitgebreidere uitleg van wat motivation, ability en prompt betekenen. Leer waarom je niet te veel moet inzetten op motivation en waarom het lastig is om jouw klanten nieuwe skills te leren. Je kunt ook het hele paper van Fogg lezen!
  • Op basis van B=MAP heeft Fogg ook nog een boeiend boek geschreven. In Tiny Habits stelt Fogg dat het gemakkelijker is om positieve gewoonten aan te leren als je ze combineert met bestaande routines en ze zo klein mogelijk maakt.
  • Als je je kennis over gedrag wilt verbreden, kijk dan op de website Behavioral Scientist. Het biedt artikelen, onderzoeken en inzichten op het gebied van gedragswetenschap. Met bijdragen van vooraanstaande wetenschappers en praktijkexperts staat er veel waardevolle informatie op het platform.
  • Business Design Talks is onze eigen podcast. We hebben o.a. gesproken met Tom de Bruyne van SUE en SUE & Alchemists. Hij spreekt over de dark side van design en gedragsbeïnvloeding. Daarnaast benadrukt hij ook de goede kanten met voorbeelden uit het publieke domein. Luister hier!
  • Je na de podcast verder verdiepen in gedragsbeïnvloeding binnen het publieke domein? Leer over het Communicatie Activatie Strategie Instrument (CASI) van het Ministerie van Algemene Zaken op deze website. Hier staat alles van snelle tips voor gedragsverandering tot informatie over onderzoek en ethiek.
  • Bij Perspective zijn we binnen projecten natuurlijk ook bezig met gedrag. Daarvoor gebruiken we vaak canvassen. Kijken hoe jij dit zelf kunt inzetten? Download onze canvassen hier! Onze tip voor een canvas die jou kan ondersteunen bij begrip voor gedrag en gedragsverandering: Het Behavioural Design Canvas.

Contact

Kunnen we je ergens mee helpen? Wil je vrijblijvend sparren of gewoon iets meer weten over onze aanpak? Bel ons op 020-7774071 of plan een kennismaking (15 min call) met ons in. Je kunt ons natuurlijk ook een mail sturen.