Waarom doen mensen wat ze doen? Dat écht doorgronden voelt soms een beetje als de holy grail. Of je nu wilt weten waarom klanten iets kopen (of juist niet), hoe je maatschappelijke veranderingen in gang zet, of hoe je collega’s meekrijgt: uiteindelijk draait het allemaal om gedrag. En dat laat zich niet zomaar sturen met één losse interventie of een goedbedoelde boodschap.
Gedrag begrijpen is geen magie, het is structuur. Met een paar slimme modellen kijk je scherper naar wat mensen doen (of laten) én waarom. Onlangs hebben we B=MAP onder de loep genomen. In deze nieuwsbrief zetten we drie andere modellen in de spotlights: het COM-B-model, de Theory of Planned Behaviour en het EAST-framework.
Maar eerlijk… kiezen tussen al die gedragsmodellen is bijna net zo lastig als kiezen wat je vanavond eet. Daarom hebben we de beste ‘ingrediënten’ uit verschillende modellen bij elkaar gegooid en daar onze Gedragsbepalers van gemaakt: zes factoren die je helpen om gedrag te ontrafelen én slimme interventies te bedenken.
🤞 Hopelijk hebben we jouw gedrag met deze intro al zo beïnvloed dat je niets anders kunt dan erover lezen in deze nieuwsbrief.
Team Perspective



