Vroeger werden sprookjes ingezet om mensen te leren over gewenst gedrag. Zo laat Roodkapje zien dat je moet oppassen voor vreemden. Pinokkio maakt duidelijk dat je altijd de waarheid moet vertellen. En Goudlokje toont dat je niet aan andermans spullen moet komen. Volg je deze adviezen niet op? Dan word je veranderd in een ezel, opgegeten door een wolf of bestrooid met pek en veren.
Nu doen we dit gelukkig anders. Er zijn vele methoden om mensen te stimuleren om een bepaald gedrag te vertonen. Van nudging en conditionering tot doenvermogen en de theorie van gepland gedrag. Gedragsbeïnvloeding is een hot topic!
Wij zijn al een tijd lang fan van het Fogg Behavior Model. Beter bekend als B=MAP. Je hebt het vast weleens voorbij zien komen. Het laat zien dat er drie vereisten zijn voor gedrag: motivation, ability en een prompt. Wij zijn er enthousiast over, omdat het een praktisch toepasbaar model is dat ook goed in te zetten is tijdens onze projecten. We duiken daarom weer eens in het Fogg Behavior Model en geven we voorbeelden van situaties waar de methode een rol speelt.
Team Perspective